TEKNIK HISTOLOGI : PIGMEN ENDOGENOUS

PIGMEN ENDOGENOUS

Pengenalan

Kalsium

Kalsium adalah unsur kimia dalam jadual berkala yang bersimbolkan Ca dan mempunyai nombor atom 20. Kalsium logam alkali bumi kelabu yang lembut yang digunakan sebagai agen penurun dalam penyarian torium, zirkonium dan uranium. Kalsium adalah unsur kelima paling berlimpah dalam kerak Bumi. Ia amatlah penting bagi organisma hidup, terutamanya dalam fisiologi sel, dan merupakan unsur paling biasa dalam kebanyakan haiwan.

Sejarah

Kalsium (Latin calcis, bermaksud "kapur") telah diketahui seawal abad pertama apabila orang Rom kuno menyediakan kapur dalam bentuk kalsium oksida. Namun hanya pada tahun 1808 di England, Sir Humphrey Davy telah mengasingkannya dengan mengelektrolisiskan campuran kapur dan raksa oksida. Davy pada masa itu cuba untuk mengasingkan kalsium apabila beliau terdengar bahawa Berzelius dan Pontin telah menyediakan kalsium amalgam dengan mengelektrolisiskan kapur dalam raksa,lalu beliau telah mencubanya sendiri. Beliau telah menggunakan elektrolisis sepanjang hayatnya dan telah menemui/mengasingkan magnesium, strontium dan barium.

Pewarnaan pengesanan

Alizarin red (kaedah)

1. Bring section to water

2. Rendam section dalam larutan Alizarin red selama 5 minit

3. Keringkan (blot)

4. Basuh dengan aseton 30 saat

5. Rawat dengan aseton:xylene (50:50) selama 15 saat

6. Clear dan mount

Keputusan

Bewarna merah

clip_image002

fregmen serabut skelerenkim dengan Kristal kalsium oksalat

PIGMEN EKSOGENOUS

Pengenalan

Perak

Kekonduksian (keberaliran) elektrik logam perak adalah yang paling tinggi bagi kesemua unsur manakala Perak atau argentum (daripada bahasa Latin Argentum, daripada Bahasa Yunani (argēntos) ialah sejenis logam kimia keunsuran yang mempunyai simbol Ag dan nombor atom 47. Perak berwarna putih berkilau dan adalah sejenis logam peralihan.

kekonduksian haba logam perak adalah yang paling tinggi bagi logam-logam. Perak wujud dalam semula jadi dalam bentuk tulen (perak asli), namun boleh juga diperolehi dalam bentuk aloi dengan emas (elektrum) atau dalam banyak jenis mineral (sebagai contoh argentit dan klorargirit). Logam perak kebanyakannya diperoleh daripada hasil sampingan perlombongan tembaga, emas, plumbum dan zink.

Logam ini telah diketahui semenjak zaman dahulu kala lagi dan memang telah lama dianggap sebagai logam berharga. Perak digunakan untuk menghasilkan bahan perhiasan, barang kemas, peralatan dan perkakas dapur yang bernilai tinggi dan duit syiling. Pada masa kini, logam perak digunakan untuk menghasilkan konduktor (pengalir) elektrik dan penyambung elektrik. Logam ini juga digunakan dalam pembuatan cermin dan dalam pemangkinan tindak balas kimia. Sebatian perak pula digunakan dalam filem fotografi. Larutan cair argentum nitrat dan sebatian-sebatian perak yang lain digunakan untuk menghasilkan bahan nyakjangkit. Walaupun penggunaan antimikrob ini telah kebanyakannya digantikan oleh penggunaan antibiotik, kajian lanjut masih dilaksanakan untuk mengkaji potensinya dalam bidang klinikal.

Pewarnaan pegesanan

Teknik pewarnaan rhodane (kaedah)
1. Membawa bahagian untuk air suling
2. Kotor dalam DMAB-rhodanine kotor pada 60 ° C 3 jam (Semak mikroskopik selepas 1 jam).
3. Bilas dalam air suling
4. Ringan counterstain dengan tawas haematoxylin 5 secs
5. Membezakan di alkohol asid
6. Cuci dengan air
7. Biru di Scotts
8. Cuci di dalam air 5 minit
9. Mendehidrasi, jelas dan mount

keputusan

tembaga deposit : bata merah
nukleus : biru pucat
hempedu : hijau

clip_image004

bronchiole artery pair

ARTIFAK DAN MINERAL

Pengenalan

Formalin merupakan larutan akueus formaldehid sebatian kimia. Ia biasanya mengandungi kira-kira formaldehid mengikut isipadu 40 peratus atau 37 peratus formaldehid mengikut berat, dan dalam amaun yang kecil penstabil, biasanya 10 peratus kepada 12 peratus metanol. Formalin digunakan sebagai pembasmi kuman atau anti-bakteria. Formaldehid dalam formalin adalah bertanggungjawab untuk hartanah penyahjangkit, manakala air membantu mencairkan, membuat penyelesaian yang lebih selamat untuk digunakan. Metanol juga membantu membuat penyelesaian yang lebih selamat, kerana ia membantu mencegah pengoksidaan dan pempolimeran daripada formaldehyde, sama ada yang boleh menyebabkan kebakaran atau letupan.
Formalin yang biasa digunakan dalam akuarium untuk mencegah pertumbuhan parasit bakteria yang membahayakan ikan. Ia tidak berkesan terhadap jenis parasit yang lain, bagaimanapun, termasuk serangga, larva, dan kulat. Formaldehid membunuh bakteria tidak dengan meracuni mereka, tetapi dengan dinyahhidratkan mereka, menyebabkan bendalir normal dalam sel-sel untuk membeku, atau menjadi tegar. Oleh itu, formaldehid yang kekal dalam organisma hidup dan bukannya dikeluarkan melalui hati dan buah pinggang sebagai toksin yang tipikal akan menjadi. Atas sebab ini, jumlah larutan formaldehid yang digunakan dalam sebuah akuarium atau kolam mesti berhati-hati ditentukan untuk mengelakkan dehidrasi ikan.

Pigmen ini dihasilkan oleh asid yang bertindak atas hemoglobin dan dikenali sebagai pigmen formalin atau hematin asid. Pigmen yang serupa juga dapat dilihat di tapak pendarahan ulser di kawasan pengeluaran asid seperti perut. Pigmen ini mempamerkan sifat-sifat fizikal dan histochemical banyak mirip dengan pigmen yang dihasilkan oleh sesetengah parasit haiwan seperti dalam hama schistosoma malaria, dan paru-paru. Parasit ini hancur eritrosit dalam cara yang tidak diketahui, dan membebaskan asid hematin seperti pigmen yang phagocytized oleh sistem reticuloendothelial. Sejak pigmen formalin boleh dianggap sebagai artifak, kekeliruan dengan pigmen lain boleh dielakkan dengan penggunaan neutral buffered formalin untuk penetapan tisu.

Pengesanan pigmen formalin (kaedah)

1. Membawa seksyen air melalui xilena dan etanol.

2. Tempat ke asid tepu picric yang dalam etanol mutlak selama 1 jam.

3. Pilihan, merawat dengan litium karbonat tepu berair untuk membuang perubahan warna asid picric.

4. Basuh dengan air.

5. Teruskan dengan kaedah pewarnaan.

clip_image006

Pigmen bewarna hitam

Rawatan

Boleh dihilangkan melalui rawatan dengan acid pikrik ataupun penggunaan NBF