BIOKIMIA : PADUAN METABOLISMA SISTEM PENCERNAAN MANUSIA

SISTEM PENCERNAAN
Ø Pencernaan adalah suatu proses metabolisme di mana suatu makhluk hidup memproses nutrien, dalam badan untuk mengubah secara kimia atau fizikal sesuatu zat menjadi nutrisi.
Ø Hampir semua haiwan mempunyai sistem penghadaman jenis tiub memasuki mulut, usus, dan keluar sebagai najis (tahi) melalui dubur.
Ø Otot licin dalam dinding organ-organ penghadaman tiub berbentuk rhythmically dan cekap menggerakkan makanan melalui sistem ini dan dikenali sbagai peristalsis, di mana ia dipecahkan kepada molekul atom kecil dan diserap.
Ø Proses penyerapan nutrien yang datang dari makanan (termasuk karbohidrat, protein, lemak, vitamin, dan mineral) melalui saluran di dinding usus ke dalam aliran darah. Darah berfungsi untuk mengagihkan nutrien ini ke seluruh badan. Sisa makanan yang tidak diperlukan berlalu keluar dari tubuh sebagai najis.
Ø Tiap-tiap seketul makanan yang kita makan telah dipecahkan kepada nutrien yang boleh diserap oleh badan, oleh kerana itu ia mengambil masa beberapa jam untuk mencerna makanan secara sepenuhnya.
Ø Pada manusia, protein perlu dipecahkan menjadi asid amino, karbohidrat menjadi glukosa, kanji kepada gula ringkas, dan lemak kepada asid lemak dan gliserol. Air dalam makanan dan minuman kita juga diserap ke dalam aliran darah untuk menyediakan tubuh dengan cecair yang diperlukan.
Ø Sistem penghadaman yang terdiri daripada saluran pencernaan (juga dipanggil saluran penghadaman) dan organ-organ lain di bahagian abdomen yang memainkan peranan dalam pencernaan, seperti hati dan pankreas. Terusan pencernaan tiub panjang organ termasuk esofagus, perut dan usus yang berlangsung dari mulut ke dubur. Saluran penghadaman seorang dewasa ialah kira-kira 30 kaki (kira-kira 9 meter) panjang.
Ø Penghadaman bermula di dalam mulut, sebelum makanan sampai ke perut. Apabila kita lihat, bau, rasa, atau bahkan membayangkan makanan lazat, kelenjar air liur, yang terletak di bawah lidah dan berhampiran rahang lebih rendah, mula mengeluarkan air liur. Aliran air liur ini digerakkan oleh refleks otak yang dicetuskan apabila kita rasa makanan atau berfikir tentang makan. Sebagai tindak balas kepada rangsangan deria ini, otak menghantar impuls melalui saraf yang mengawal kelenjar air liur, memberitahu mereka untuk mempersiapkan diri untuk makan.
Ø Enzim penghadaman dikenali sebagai amilase, yang terdapat dalam air liur, mula untuk memecahkan karbohidrat (kanji dan gula) di dalam makanan walaupun sebelum ia keluar dari mulut.
Ø Menelan, yang dicapai oleh pergerakan otot pada lidah dan mulut, menggerakkan makanan ke dalam tekak, atau pharynx.
Ø Dari tekak, makanan bergerak ke bawah tiub otot di dada yang dikenali sebagai esofagus. Gelombang pengecutan otot yang dikenali sebagai peristalsis makanan berkuat kuasa melalui esofagus ke perut. Seseorang biasanya tidak sedar pergerakan esofagus, perut dan usus yang mengambil tempat sebagai makanan melalui saluran penghadaman.
Ø Pada akhir esofagus, cincin otot atau injap dipanggil sfinkter satu membenarkan makanan memasuki perut dan kemudian ditutup untuk menyimpan makanan atau cecair daripada mengalir semula ke dalam esofagus.
Ø Otot perut menjadi tempat campuran makanan dengan asid dan enzim, memecahkan ke dalam molekul lebih mudah dihadam. Persekitaran berasid diperlukan untuk pencernaan yang berlaku di dalam perut. Kelenjar di dalam lapisan perut menghasilkan kira-kira 3 kuart (2.8 liter)-jus pencernaan setiap hari.
SISTEM PENGHADAMAN MANUSIA
image
Mulut(Overview)
Fungsi mulut dan struktur yang berkaitan untuk membentuk bekas untuk makanan, untuk memulakan penghadaman mekanikal melalui mengunyah (pengunyahan), menelan makanan, dan Ia juga boleh membantu sistem pernafasan di,lalua,udara.

imageimage
 KARBOHIDRAT
Ø Karbohidrat ialah polimer semula jadi yang merupakan sejenis kelas makanan yang sangat penting bagi manusia kerana karbohidrat adalah sumber utama tenaga untuk menjalankan pelbagai aktiviti.karbohidrat ialah nutrien yang mengandungi karbon,hidrogen dan oksigen.
Ø Karbohidrat diperlukan untuk membekalkan tenaga bagi kegunaan badan.
Ø Kekurangan karbohidrat boleh menyebabkan seseorang itu berasa lemah dan tidak bermaya.Karbohidrat yang diambil secra berlebihan pula boleh menyebabkan penyakit seperti diabetes.
Ø Apabila makan nasi, karbohidrat yang terkandung dalam nasi akan ditukar ke molekul yang lebih kecil iaitu glukosa.
Ø Apabila puasa, glikogen akan ditukar ke glukosa melalui proses glikolisis dan seterusnya menghasilkan tenaga.
Ø Apabila kelaparan, asid lemak dan asid amino akan ditukar ke glukosa dan seterusnya tenaga.
image
PROTEIN
Ø Protein terbina daripada unsur-unsur karbon, hidrogen, oksigen, dan nitrogen.
Ø Contoh protein ialah susu, kacang tanah, ikan, daging, dan keju.
Ø Monomer bagi protein ialah asid amino.
Ø Dua kelas asid amino ialah asid amino perlu dan asid amino tidak perlu.
Ø Asid amino perlu ialah asid amino yang tidak dapat disintesiskan dalam sel, contohnya leusina, dan lisina.
Ø Asid amino tidak perlu ialah asid amino yang boleh disintesiskan dalam sel. Ia tidak perlu diperolehi dari gizi makanan. Contohnya ialah alanina.
Ø Dua kelas protein ialah protein kelas pertama dan protein kelas kedua.
Ø Protein kelas pertama ialah protein yang mengandungi semua 10 jenis asid amino yang diperlukan oleh badan. Ia terdapat pada daging, ikan, susu, dan telur.
Ø Protein kelas kedua pula merupakan protein yang tidak mengandungi kesemua asid amino yang perlu. Ia terdapat dalam protein tumbuhan seperti sayuran, kekacang, dan buah-buahan.
Ø Protein yang terkandung pada ayam goreng contohnya akan dipecahkan ke asid amino.
Ø Apabila berpuasa, proses katabolisma asid amino untuk menghasilkan tenaga semakin menurun.
Ø Apabila lapar, glisin dan alanin akan ditukarkan kepada asid amino glukogenik melalui proses proteolisis dan seterusnya menghasilkan tenaga.
LIPID
Ø Lemak dan minyak berasal daripada haiwan dan tumbuhan.
Ø Pada suhu bilik, lemak berada dalam keadaan pepejal manakala lemak pula berada dalam keadaan cecair.
Ø Lemak dan minyak berfungsi sebagai tenaga simpanan, digunakan sebagai penebat haba, dan perlindungan.
Ø Lemak ayam mengandungi lipid yang kemudiannya akan ditukarkan ke asid lemak.
image
SUMBER : PELAJAR YANG MENGAMBIL SUBJEK INI.