DIAGNOSTIK HEMATOLOGI - HEINZ BODY

clip_image002

 

CIRI-CIRI @ MORFOLOGI

v Dapat dilihat melalui pencelupan ‘supravital’ seperti Brilliant Cresyl Blue

v Dilihat sebagai satu @ beberapa bintik yang berwarna biru gelap di pinggir sel darah merah

v Terbentuk daripada kerosakan/penukaran hemoglobin

v Disebabkan keracunan bahan kimia atau ubat

v Boleh jugadi temui dalam kes ‘unstable Hb’ dan splenektomi

v Dengan pewarna Romanowsky,heinz boleh muncul sebagai unjuran dari sel

v Dinamakan selepas Heinz Robert(1865-1924),seorang pakar jerman pada tahun 1890 menyifatkan kemasukan berkaitan dengan kes-kes anemia hemolitik.

ETIOLOGI

v Badan-badan Heinz dibentuk oleh kerosakan kepada molekul komponen hemoglobin, biasanya melalui oxidations, atau perubahan sisa-sisa asid amino dalaman (daripada mutasi yang diwarisi).

v Yang menyebabkan elektron dari hemoglobin akan dipindahkan kepada molekul oksigen, yang mewujudkan Spesies-spesies oksigen reaktif (ROS) ini boleh menyebabkan kerosakan sel yang teruk membawa kepada lisis sel pra-matang.

v sel-sel yang rosak dibersihkan oleh makrofaj dalam limpa, di mana mendakan dan membran yang rosak dikeluarkan, yang membawa kepada "sel-sel Bite" ciri-ciri.

v Terdapat beberapa laluan utama kepada kerosakan hemoglobin.

I.  Kekurangan NADPH boleh menyebabkan disfungsi peroxidase glutation yang merupakan enzim yang menukar hidrogen peroksida (Spesies-Spesies Yang Oksigen Reaktif) ke dalam air.

II.  G6PD (Glucose-6-Phosphate dehydrogenase) kekurangan yang diburukkan lagi oleh pentadbiran ubat oksidan (contohnya, primaquine, dapsone, quinidine) juga boleh menyebabkan badan Heinz.

III.  Badan-badan Heinz juga boleh dijumpai dalam penyakit hati yang kronik.

DIAGNOSIS MAKMAL

§ HzB boleh dipelihara pada smear darah periferal, kerap terjulur keluar dari membran sel. Noda Supravital (metilena biru, bromocresol hijau) menghasilkan HzB pewarnaan gelap.

§ Dengan noda Romanowsky jenis, HzB boleh menjadi warna yang sama RBCs jika mereka mengunjurkan di luar selaput atau muncul sebagai kawasan yang pucat tumpuan dalam RBC

SUMBER : PELAJAR YANG MENGAMBIL SUBJEK INI.