PARASITOLOGI-KAJIAN LAPANGAN

Kajian lapangan

Objektif :

Mencari dan dan mengenalpasti artropod yang terdapat di Hutan.

Artropod

BIL

KELAS

ORDER

JENIS

1

Diplopoda

-

Ulat Gonggok

2

Arachnida

Araneida

Labah-labah

3

Scorpionida

Kala jengking

4

Insekta

Diptera

Nyamuk

5

Lalat

6

Coleoptera

Kumbang

7

Orthoptera

Belalang

8

Lepidoptera

Rama-rama

9

-

Semut

10

-

Anai-anai

 

 

clip_image002

ORDER : Insecta

GENUS : Pterygota

SPESIES : Termopsidae

NOTE :

Anai-anai merupakan serangga perosak pertanian yang utama, terutamanya di Afrika dan Asia. Kebiasaanya anai-anai akan bergerak secara berkelompok atau berkumpulan.

clip_image004

ORDER : Orthoptera

GENUS : Schistocerca

SPESIES : Schistocerca gregaria

NOTE :

Serangga ini memiliki antena yang lebih pendek dari tubuhnya. Suara yang ditimbulkan beberapa spesies belalang biasanya dihasilkan dengan menggosokkan femur belakangnya terhadap sayap depan atau abdomen (disebut stridulasi). Femur belakangnya panjang dan kuat yang sesuai untuk melompat. Serangga ini biasanya bersayap, walaupun sayapnya kadang-kala tidak digunakan untuk terbang. Belalang betina lebih besar dari belalang jantan.

clip_image006

ORDER : Lepidoptera

KELAS : Insekta

NOTE :

Sesungut rama-rama berbulu. Rama-rama akan merentangkan sayapnya apabila berehat, rama-rama akan aktif pada malam hari dan tertarik kepada cahaya lampu.

clip_image008clip_image010

ORDER : Scorpiones

GENUS : Hemiscorpius

SPESIES : Hemiscorpius Lepturus

NOTE :

Semua spesies kala jengking memiliki bisa. Bisa kala jengking dikenali sebagai neurotoksin (racun saraf). Neurotoksin terdiri dari protein kecil, natrium dan kalium. Bias ini berfungsi untuk mengganggu sistem saraf. Kala jengking menggunakan bisanya untuk membunuh atau melumpuhkan mangsanya terlebih dahulu agar mudah dimakan.

clip_image012

ORDER : Diptera

GENUS : Hermetia

SPESIES : Hermetia illucens

NOTE :

Lalat merupakan sejenis serangga yang boleh terbang. Lalat makan dengan memuntahkan air liurnya keluar dan menyerap kembali makanan yang separuh hadam masuk kedalam perutnya melalui belalainya. Lalat merupakan sejenis serangga yang mampu menyebarkan penyakit, disebabkan cara permakanannya dan sifatnya yang sering terbang ketempat yang kotor seperti dalam tandas, tempat sampah dan sebagainya. Lalat adalah salah satu jenis serangga makhluk perosak yang paling mudah dijumpai. Namun begitu spesies lalat buah dan bunga tidak di kategorikan sebagai pembawa penyakit.

clip_image014clip_image016

ORDER : Diptera

GENUS : Anopheles

SPESIES : Anopheles Gambiae

NOTE :

Nyamuk betina memerlukan protein untuk pembentukan telur dan oleh kerana diet nyamuk terdiri daripada madu dan jus buah, yang mana tidak mengandungi protein, kebanyakan nyamuk betina perlu menghisap darah untuk mendapatkan protein yang diperlukan. Nyamuk jantan berbeza dengan nyamuk betina kerana bahagian mulutnya yang tidak sesuai untuk menghisap darah. Jentik-jentik spesies ini hidup dalam air tergenang dalam tumbuhan epifit ( epiphytic bromeliad ) atau di dalam air tergenang dalam pokok periuk kera.

clip_image018

ORDER : Diplopoda

GENUS : Spirobolida

SPESIES : Narceus americanus

NOTE :

Kebanyakan ulat Gonggok adalah herbivor dan hanya makan hasil penguraian tumbuhan atau bahan organik yang bercampur dengan tanah. Terdapat beberapa spesies yang makan semua jenis makanan ataupun karnivor, dan mungkin pemangsa pada arthropod kecil seperti serangga, lipan, atau cacing tanah.

clip_image020

ORDER : Araneida

GENUS : Araneomorphae

SPESIES : Entelegynae

NOTE :

Walaupun melompat labah-labah adalah jenis karnivor. Kebanyakkan spesies labah-labah telah dapat dikenalpasti termasuk nektar dalam diet mereka. Terdapat satu spesies iaitu kiplingi Bagheera yang mana spesies ini hanya makan tumbuhan sahaja. Bahagian mulutnya terdiri daripada palpa dan kelisera dimana kelisera mengandungi kelenjar racun.

clip_image022

ORDER : Coleoptera

GENUS : Polyphaga

SPESIES : Lucanus cervus

NOTE :

Tidak agresif pada manusia. Betina biasanya lebih kecil berbanding jantan, dengan mandibal lebih kecil. Semasa larva, betina boleh dibezakan dari jantan melalui kehadiran ovari gemuk,

bewarna cream kelihatan melalui kulit sekitar 2/3 ke bawah belakang larva.

clip_image024clip_image026

ORDER : Insekta

GENUS : Hymenoptera

SPESIES : Vespoidea

NOTE :

Semut makan struktur yang dihasilkan oleh kulat yang dipanggil gongylidia. Bakteria simbiotik pada permukaan luar semut menghasilkan antibiotik yang berfunsi untuk membunuh bakteria yang boleh membahayakan kulat.

SUMBER : PELAJAR YANG MENGAMBIL SUBJEK INI.